Werkwijze

Je hebt een idee voor een film. Misschien wil je een prikkelende film laten maken over jouw bedrijf, product of dienst. Misschien wil je een evenementreportage. Misschien wil je met een instructievideo jouw doelgroep iets uitleggen. Een film laten maken, hoe gaat dat in zijn werk?

Vertel me wat je in gedachte hebt. Wat is het doel van de film, wie is de doelgroep en wat wil je met de film doen? Ik ga dan met je in gesprek over de wensen, mogelijkheden en tijdspad, zodat ik een beter idee heb van de benodigdheden, tijd en mankracht.

Op basis van het intakegesprek stel ik een offerte op. Na akkoord van de offerte gaan we aan de slag.

Ik verdiep me in jouw bedrijf. De film moet namelijk passen bij het imago van jouw bedrijf of organisatie: persoonlijk en warm, of neutraal en informatief? Creatief en verassend, of juist gedegen en rotsvast? Minstens zo belangrijk is het om in de huid te kruipen van de doelgroep van de film. Waarom zouden zij de film willen bekijken? Wat is hun probleem en hoe biedt jouw product of dienst daarvoor een oplossing?

Dit is allemaal van invloed op het verhaal, het script, de keuze voor muziek en/of voice-over, het tempo van de video en de stijl van de montage.

Vervolgens werken we de ideeën uit om te komen tot een verhaal dat de boodschap op een duidelijke en creatieve wijze visualiseert. Het script bestaat uit zowel een beschrijving van de in beeld te brengen actie als eventueel tekst die wordt uitgesproken door een interviewer, acteur of voice-over. Je kunt ervoor kiezen zelf een tekst aan te leveren, die ik in overleg kan aanpassen zodat het een geschikt script is voor film. Of je kunt het schrijven van het script aan mij overlaten. In dat geval leg ik het script aan jou voor ter goedkeuring. Wil je zelf het script schrijven? Klik dan hier voor wat tips.

Producties met meerdaagse shoots waarbij er meerdere mensen en locaties nodig zijn eisen een goede planning en strakke coördinatie. Misschien hou je dit liever zelf in de hand, of misschien heb je er juist voorkeur voor om dit aan mij uit te besteden. We kunnen samen overleggen wat de beste optie is om alles in goede banen te leiden.

De samenstelling van het team is afhankelijk van de productie en de benodigde apparatuur en specialismen. Meestal werk ik op de set samen met cameraman Wilmar Dik van Reclamebeeld. Voor kleinere filmproducties kan ik alleen komen.

Hou er rekening mee dat filmproductie veel tijd kost. Voor een film van een paar minuten zullen we uren op locatie moeten filmen. Daarnaast moet er ook tijd worden gerekend voor de op- en afbouw van de apparatuur en het begeleiden van de mensen die in beeld worden gebracht. Veel mensen vinden het spannend om voor de camera te staan. Aan ons dus de taak om heldere aanwijzingen te geven zodat mensen ontspannen en zelfverzekerd op film worden vastgelegd. 

Om het proces zo efficiënt mogelijk te houden werken we met shotlists. Een shotlist is een lijst met onderwerpen die in beeld moeten worden gebracht, welke apparatuur en locaties daarvoor nodig zijn en een korte omschrijving van de compositie en actie. Een shotlist zorgt ervoor dat we alles vastleggen wat nodig is in een zo kort mogelijke tijd.

In deze fase valt alles op zijn plek: beeld, geluid en visuele effecten komen samen tot een verhaal dat de doelgroep prikkelt en past bij wat het bedrijf wil uitstralen. De beelden en tekst worden gemonteerd in overeenstemming met de huisstijl en richtlijnen van jouw organisatie. Nieuwsgierig naar hoe dit werkt? Klik hier.

Na de montage ontvang je een concept versie van de film. Op basis van jouw feedback doen wij vervolgens de nodige aanpassingen. De definitieve versie van de film wordt aangeleverd in HD kwaliteit (1920 x 1080).