6 tips voor een effectieve bedrijfsvideo
Dat een bedrijfsvideo moet gaan over het bedrijf zelf is een hardnekkig misverstand. Te vaak geven bedrijfsvideo’s een opsomming van diensten, producten, kernwaarden en visie, ondersteund door beelden van het bedrijfspand en mensen die aan een computer werken.
Om heel eerlijk te zijn: de kijker van jouw bedrijfsvideo is niet geïnteresseerd in jouw bedrijf. De kijker is geïnteresseerd in hoe jij zijn probleem kunt oplossen. Een effectieve bedrijfsvideo laat de kijker zien dat jij begrijpt waar zijn pijnpunten zitten en dat jouw product, dienst, of idee daarvoor de oplossing kan geven.
Hoe maak je een effectieve bedrijfsvideo? Hierbij een aantal tips:
1. Bepaal het doel van de video.
Waarom wil je de video maken? Wil je mensen iets leren? Wil je de video inzetten om mensen te verleiden jouw dienst of product af te nemen? Om nieuw talent te werven? Om jouw bedrijf neer te zetten als expert? Om publiek aan te trekken naar jouw volgende evenement?
Het is belangrijk om duidelijkheid te krijgen over wat je met de video wil bereiken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk merken we dat mensen geneigd zijn om meer in een video te vertellen dan relevant is. Door een duidelijk doel voor de video te stellen kun je tijdens het videoproductieproces toetsen of wat je wilt vertellen daadwerkelijk iets bijdraagt aan de video.
2. Ken je doelgroep: one size does not fit all.
Jouw bedrijfsvideo hoeft niet iedereen aan te spreken. Sterker nog, een video die gemaakt is voor een algemeen publiek zal uiteindelijk niemand aanspreken. Het is dus belangrijk om van tevoren na te denken voor wie je de video wil maken: Waar hecht jouw doelgroep waarde aan? Wat is hun expertise niveau met betrekking tot het onderwerp van de video? Kennen ze jouw bedrijf al goed, een beetje, of nog helemaal niet? Waar kan jouw bedrijf ze bij helpen?
Niet alleen wat je vertelt is afhankelijk van aan wie je het vertelt. Ook hoe je de boodschap brengt moet de doelgroep aanspreken. Pas als je de doelgroep helder voor ogen hebt, ben je in staat om vanuit die doelgroep te denken en kun je een verhaal maken dat voor hen interessant is.
3. Richt een bedrijfsvideo op de doelgroep, niet op het bedrijf.
De kijker van een bedrijfsvideo wil graag weten hoe jij een oplossing kunt geven voor zijn of haar probleem en is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van jouw bedrijf. Zet een bedrijfsvideo dus niet in om informatie te zenden, maar om de kijker te laten zien dat jij hem begrijpt. Mist jouw doelgroep bepaalde kennis die jij kan bijbrengen? Biedt jouw bedrijf een bepaalde beleving aan? Zijn jouw diensten sneller/persoonlijker/efficiënter dan die van andere bedrijven? Nadat je het probleem van de kijker hebt geïdentificeerd kun je jouw bedrijf positioneren als de juiste partij om dit probleem op te lossen.
4. Bepaal de inhoud van de boodschap.
Je weet nu wat je wat je wilt bereiken met de video, wie de kijker is en voor welk probleem jouw bedrijf een oplossing biedt. Op basis van deze informatie kun je een effectieve boodschap voor de video bepalen. Door bij het bepalen van de boodschap steeds te toetsen aan het doel en de doelgroep van de video, zorg je ervoor dat de video inhoudelijk relevant blijft voor de kijker.
5. Tell a story.
Of je nu financieel dienstverlener bent, evenementen organiseert, broodjes verkoopt, of goederen transporteert, elk bedrijf heeft een verhaal. Met een video kun je jouw authentieke verhaal vertellen over waarom je doet wat je doet. Daarmee breng je jouw organisatie tot leven en kun je een emotionele connectie maken met de kijker. Een prachtig voorbeeld van corporate storytelling is een video van Allegro, een Poolse webshop. De video vertelt het verhaal van een bejaarde man die bij Allegro een lesboek aanschaft om Engels te leren:
De video vertelt een verhaal dat voor miljoenen Poolse mensen heel herkenbaar is. Veel gezinnen emigreren voor werk naar het buitenland terwijl een groot deel van de familie in Polen achterblijft. De vraag “wat zoek jij?” die aan het einde van de video wordt gesteld gaat niet langer alleen over de zoektocht naar een product (in dit geval lesboeken). Het gaat ook over de zoektocht naar connectie: de mogelijkheid om te kunnen communiceren met de mensen van wie je houdt. Een gemiddelde bedrijfsvideo had misschien gezegd: “Wij zijn een webshop waar je voordelige Engelse lesboeken, muziekinstrumenten, wasmachines en keukengerei kunt kopen”. In plaats daarvan heeft dit bedrijf ervoor gekozen om een menselijk verhaal te vertellen aan een hele specifieke doelgroep. Een verhaal waarin zij laat zien dat zij de doelgroep begrijpt.
Dit is een voorbeeld van een verhaal met fictieve personages uitgebeeld door professionele acteurs. Je kunt jouw verhaal natuurlijk ook laten vertellen door de medewerkers van jouw bedrijf of bestaande klanten. Laat ze in dat geval geen script uit het hoofd leren, dat komt gekunsteld over. Wel kun je aan de hand van een aantal open interviewvragen mensen enthousiast laten vertellen over hoe jouw bedrijf mensen helpt.
6. Hou het kort.
Zo kort mogelijk betekent niet dat je binnen enkele seconden of minuten moet blijven. Een sterk inhoudelijke video met goede interviews kan met 30 minuten nog steeds interessant zijn, terwijl een promotievideo voor een product binnen een halve minuut de boodschap al duidelijk kan overbrengen. Een effectieve bedrijfsvideo is dus zo kort mogelijk en zo lang als noodzakelijk. Hou daarom bij het bedenken van het script altijd rekening met het doel van de video en de beoogde kijker. Zo voorkom je dat je de boodschap van de video verwatert door irrelevante informatie. Meer weten over de lengte van een video? Lees: Hoe lang moet een video zijn?
Conclusie
Natuurlijk moet een video er prachtig uit zien, maar met alleen mooie beelden en creatieve montage ben je er nog niet. Een bedrijfsvideo is namelijk geen doel op zich, maar één van de marketing middelen die jij tot je beschikking hebt om jouw dienst, product of idee te promoten. Dat kan alleen als je jouw doelgroep helder voor ogen hebt, inhoudelijk weet welke boodschap je hen wilt meegeven, weet in welke vorm je de video moet gieten om de doelgroep te prikkelen en je hebt nagedacht over wat je met jouw merk wil uitstralen.
En dat is precies waar tasfilms je mee kan helpen. Ook een bedrijfsfilm laten maken? Neem contact op!
Over de auteur
Francis Camstra
Oprichter en eigenaar van tasfilms
De kracht van een goede video is dat het een verhaal vertelt van een organisatie of merk. Een goede film versterkt het imago van je organisatie en het vertrouwen dat mensen hebben in jouw bedrijf. En dat is precies waar Francis je mee kan helpen.
Neem contact op voor het maken van een pakkende bedrijfsfilm
Leer meer over hoe je video marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf
Vond je dit artikel nuttig en wil je nog meer praktische tips en informatie op het gebied van video marketing? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 4 keer per jaar een mail met de nieuwste content. Uiteraard zal ik jouw e-mailadres nooit met andere partijen delen.
Sorry, the comment form is closed at this time.