SEO voor video: praktische tips om de vindbaarheid van je video te verbeteren
Met alleen een video ben je er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat jouw video de doelgroep bereikt? In dit artikel geef ik je praktische tips om SEO voor video in te richten.
Je hebt een helder en concreet doel voor je video geformuleerd en je weet precies voor welke doelgroep je de video maakt. Je hebt een pakkend script laten schrijven en mooie beelden laten maken. De stijl van de video weet bij de kijker precies de juiste snaar te raken. Het resultaat is een prachtige video waar je met recht trots op bent! Je zet de video op je site en vervolgens…
Niets.
Na zoveel werk wordt je video amper bekeken. Komt dit scenario je bekend voor? Dan is het hoog tijd dat je gaat werken aan zowel de promotie als de vindbaarheid van je video. Dit artikel gaat over de vindbaarheid: hoe je de video optimaliseert voor zoekmachines.
“Ik weet precies hoe SEO voor video werkt…”
…zal ik nooit beweren. Niemand weet exact hoe SEO werkt, omdat het algoritme van Google geheim is en bovendien constant aan verandering onderhevig. Wel geeft Google algemene informatie over SEO best practices en zijn er een heleboel partijen die door testen en experimenteren in kaart kunnen brengen welke factoren belangrijk zijn voor de zoekresultaten.
SEO voor video: vind de juiste zoektermen
Door gebruik te maken van relevante zoektermen maak je de video makkelijker vindbaar voor zowel zoekmachines als mensen. De eerste stap is dus om uit te zoeken welke zoektermen mensen gebruiken om de informatie in jouw video te vinden. Een handige tool daarvoor is bijvoorbeeld de Google Keyword Planner. Daarmee kun je uitvinden hoe vaak een zoekterm gemiddeld per maand wordt gebruikt en hoe sterk de concurrentie voor die term is.
Google maakt het je niet makkelijk om de planner te gebruiken zonder dat je eerst een betaalde Adwords campagne op zet, maar het kan wel. Kom je er niet uit? Bekijk dan deze video tutorial over hoe je de zoektermen planner van Google kunt gebruiken zonder dat je meteen een Adwords campagne hoeft te starten: Hoe gebruik je Google Keyword Planner zonder een Adwords campagne te starten?. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van een alternatief, zoals Ubersuggest.
Nadat je de relevante zoektermen hebt geïdentificeerd waar je hoog op wilt scoren, dan kun je die gebruiken om de SEO voor video in te richten. Hoe doe je dat?
Hoe je relevante zoektermen gebruikt bij SEO voor video
Je kunt de zoektermen gebruiken in de metadata van je video, zoals de titel, tags en de omschrijving. Daarnaast helpt het ook om gebruik te maken van closed caption ondertiteling en een call to action button aan het einde van je video. Deze opties heb ik hieronder uitgewerkt.
Gebruik relevante zoektermen in de bestandsnaam van je video
De meningen verschillen over of de bestandsnaam van je video relevant is voor SEO. Volgens sommigen is de bestandsnaam een factor dat door zoekmachines wordt meegewogen. Maar er is ook iemand die dit getest heeft met 18 video’s over een periode van 3 maanden. Die concludeert dat de bestandsnaam voor de video SEO van YouTube totaal niet relevant is (zie https://www.youtube.com/watch?v=hTaArM96z7A vanaf 1:34). Deze conclusie moet wel genuanceerd worden: misschien speelt de bestandsnaam wel een rol, maar wordt er ook gewicht gegeven aan andere factoren die er samen voor zorgen dat een video hoog scoort.
Hoe dan ook, het kan geen kwaad en het kost weinig moeite om je video een SEO relevante bestandsnaam te geven. Heb je bijvoorbeeld een promotievideo laten maken voor een pitchtraining die je geeft aan startende ondernemers in Den Haag, upload dan niet een video met een bestandsnaam als versie3 final video training, maar kies voor pitchtraining startende ondernemers Den Haag.
Kies een pakkende titel voor de video, die ook relevante zoektermen bevat
Vanzelfsprekend moet de titel van de video in ieder geval relevante zoektermen bevatten, maar hij moet ook voor jouw doelgroep enthousiasmerend zijn. De titel wordt immers niet alleen gelezen door zoekmachines, maar ook door mensen van wie je hoopt dat ze op de video klikken. Bedenk daarom in eerste instantie een pakkende titel en bepaal daarna hoe je daar het beste de zoektermen op een natuurlijke manier in kunt verwerken.
Maak een heldere en enthousiasmerende omschrijving van de video, die ook relevante zoektermen bevat
Als je een video plaatst op bijvoorbeeld Youtube of Vimeo, dan kun je een omschrijving toevoegen. Zet in de omschrijving de belangrijkste zoekwoorden en zorg er ook voor dat de omschrijving niet alleen zoekmachine-vriendelijk is, maar ook mensen aanspreekt.
Voeg relevante tags toe aan je video
Als je een video upload in Vimeo of Youtube, dan kun je relevante zoektermen toevoegen als tags. Plaats de tags niet in de omschrijving van de video, dit wordt aangemerkt als tag-stuffing en kan ertoe leiden dat je account wordt opgeschort. Bovendien heeft jouw doelgroep niets aan een video omschrijving die alleen bestaat uit tags.
Kies een aantrekkelijke thumbnail
Een thumbnail is van invloed op de keuze van mensen om op jouw video te klikken. Zie het als de omslag van een boek: het is het eerste dat mensen zien en de eerste indruk die ze hebben van de content. Een aantrekkelijke en relevante thumbnail vergroot de kans dat mensen jouw video gaan bekijken. Wat dat te maken heeft met SEO? Hoe meer mensen de video bekijken, hoe hoger de click through rate is en dat is weer van invloed op de ranking van de video.
Thumbnails worden bij het uploaden automatisch gegenereerd, maar daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Het zou zonde zijn als de geautomatiseerde thumbnail net van een ongelukkig moment is in de video, bijvoorbeeld midden in een zin van een geïnterviewde waardoor het lijkt alsof die een gek gezicht trekt. Je kunt beter zelf een thumbnail selecteren of uploaden die de beste en meest relevante indruk wekt van de video.
Ondertiteling: maak gebruik van closed captions
Ondertiteling toevoegen aan een video kan op twee manieren: open captions en closed captions.
Open captions worden tijdens de montage in de video gezet. Daarmee wordt de ondertiteling bij het exporteren van de video onderdeel van het beeld en daarom niet leesbaar voor zoekmachines. Open captions kunnen niet door de kijker aan of uit worden gezet.
Met closed captions upload je een tekst bestand bij de video (bijvoorbeeld via de video manager van YouTube of de settings van Vimeo). Die tekst wordt wel geïndexeerd door zoekmachines. Daarnaast kan de kijker closed captions aan of uit kunt zetten. Handig, want sommige mensen vinden ondertiteling te veel afleiden, terwijl anderen juist graag meelezen met wat er in een video wordt gezegd.
Met platforms als YouTube kun je closed captions automatisch laten generen, maar daar zou ik niet op vertrouwen. Ze kunnen soms flink de plank misslaan, wat leidt tot een onbegrijpelijke ondertiteling. Je kunt beter de transcriptie van de video zelf uitschrijven en uploaden.
Vergeet de call to action niet
Als je een video hebt laten maken, dan heb je vast al nagedacht over de call to action: welke actie je van de kijker verlangt na het bekijken van de video. Je kunt in YouTube en Vimeo aan het einde van je video een button plaatsen waarmee mensen bijvoorbeeld kunnen doorklikken naar een relevante pagina op jouw website, de video op sociale media kunnen delen, of waarmee ze meer relevante video’s van jou kunnen bekijken.
Denk ook aan de SEO van de website waar je de video op plaatst
Dit stukje heeft niet zozeer te maken met de ranking van de video zelf, maar met de ranking van de webpagina waar je de video op plaatst. Gebruik de titel van de video (waarin je de relevante zoektermen hebt opgenomen) als paginatitel en positioneer de video in groot formaat aan het begin van de webpagina. Door daarna de video te introduceren met tekst (inclusief relevante zoektermen), geef je de doelgroep en de zoekmachine de nodige context: waar de video over gaat en wat de kijker ervan kan opsteken.
Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines
Aandacht voor SEO zorgt ervoor dat je video makkelijker gevonden kan worden door jouw doelgroep, maar je wil natuurlijk ook dat die de video gaan bekijken. Dat bereik je niet met droge teksten en omschrijvingen die overduidelijk zijn geschreven voor zoekmachines. Zorg daarom eerst voor een overtuigende en pakkende tekst, dan kun je daarna kijken hoe je daar de zoektermen in kunt verwerken.
En tot slot: SEO is maar één onderdeel van de vindbaarheid van je video
Door jouw video goed in te richten voor SEO, zorg je ervoor dat je hoog scoort in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, YouTube en Vimeo. Maar je bereikt daarmee alleen de mensen die gericht zoeken op het onderwerp van de video. Je kunt jouw doelgroep op nog meer manieren bereiken door de video actief te promoten. Daarvoor is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent: Welke sociale media platforms gebruiken ze? Welke influencers volgen ze? Welke websites of online fora bezoeken ze? Als je én aandacht besteed aan SEO én de video promoot op de plekken waar jouw doelgroep te vinden is, dan zorg je ervoor dat de video zoveel mogelijk bekeken wordt. Mits het een goede video is natuurlijk 🙂 Lees hier: tips voor een bedrijfsvideo.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij de SEO van jouw video, je videomarketing strategie, of wil je een video laten maken? Laat het me weten door een mailtje te sturen naar info@tasfilms.nl, of bel me op: 06 246 521 61.
Over de auteur
Francis Camstra
Oprichter en eigenaar van tasfilms
De kracht van een goede video is dat het een verhaal vertelt van een organisatie of merk. Een goede film versterkt het imago van je organisatie en het vertrouwen dat mensen hebben in jouw bedrijf. En dat is precies waar Francis je mee kan helpen.
Neem contact op voor het maken van een pakkende video
Leer meer over hoe je video marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf
Vond je dit artikel nuttig en wil je nog meer praktische tips en informatie op het gebied van video marketing? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 4 keer per jaar een mail met de nieuwste content. Uiteraard zal ik jouw e-mailadres nooit met andere partijen delen.
Sorry, the comment form is closed at this time.