Aftermovie van een congres laten maken

Aftermovie van een congres laten maken

Een aftermovie van een congres is een uitstekende manier om je congres in de schijnwerpers te zetten. Een congres aftermovie kan verschillende nuttige doelen dienen, bijvoorbeeld:

  • Een inhoudelijke samenvatting geven van de belangrijkste discussiepunten, conclusies en aanbevelingen van het congres,
  • draagvlak creëren voor een project of campagne,
  • de doelgroep enthousiast maken om je volgende congres of ander soort evenement bij te wonen, of om betrokken te raken bij jouw organisatie,
  • de deelnemers aan een congres een leuk aandenken meegeven,
  • potentiële sponsoren overtuigen om de volgende editie van je congres te sponsoren.

 
Bovendien is een congres een uitgelezen kans om de meest invloedrijke en aansprekende mensen bij elkaar te krijgen die iets te zeggen hebben over je onderwerp, project of organisatie. Het komt organisatorisch niet vaak voor dat je deze mensen allemaal op dezelfde dag en dezelfde locatie bij elkaar hebt. Het is dus de ideale gelegenheid om ze voor de camera uit te nodigen voor een interview.
 

Voorbeeld van een aftermovie van een congres

De bovenstaande aftermovie heb ik geproduceerd voor een internationale organisatie die zich in zet voor betere internationale samenwerking op het gebied van migratie. Zij organiseren elk jaar het Diaspora Engagement Forum en in 2019 vond de 3e editie plaats in Nederland. Het congres stond in het teken van hoe de positieve impact van remittances (geldstromen van arbeidsmigranten naar het thuisland) kan worden versterkt. De uitkomsten en aanbevelingen van het congres worden gebruikt om beleidsontwikkeling te informeren.
 

Aftermovie van een congres – de aanpak

Voorafgaand aan het event heb ik de videoproductie met de opdrachtgever doorgenomen. Tijdens dit gesprek wil ik een heleboel weten: wat het doel is van de congresvideo, wie de doelgroep is, wat de kernboodschap is, wat voor sfeer de video moet uitstralen, en meer.

Het doel van deze aftermovie was om te laten zien hoe de benadering van de organisatie kansen biedt voor samenwerking tussen de Afrikaanse Unie en diaspora-organisaties in Europa. De video moest ook het belang laten zien van samenwerking met de diaspora zelf. Alleen door hen te betrekken, kunnen effectieve oplossingen worden ontwikkeld voor uitdagingen met betrekking tot remittances en diaspora investeringen. De video zal bijdragen aan het creëren van draagvlak voor het werk van de organisatie. Daarnaast beoogt het de doelgroep te motiveren tot participatie en samenwerking.

Een belangrijk aspect van dit jaarlijks congres, is dat het discussie faciliteert tussen uiteenlopende belanghebbenden: gouvernementele en non-gouvernementele organisaties, academici, beleidsmakers, bedrijven en de diaspora zelf. Door al deze stakeholders te betrekken, kunnen de onderwerpen van verschillende kanten worden belicht. De multi-stakeholder benadering van het event moest ook in de congresvideo naar voren komen.

Al deze facetten hebben we meegenomen tijdens de inhoudelijke voorbereiding van de video. Daarnaast heb ik de praktische benodigdheden in kaart gebracht: de samenstelling van het team en de taakverdeling, de benodigde apparatuur, de planning op de dag zelf, etc.

Meer weten over de voorbereiding van een congres aftermovie? Lees ons artikel: Een goeddoordachte videomarketing strategie voor congresvideo’s is onmisbaar. Lees hier de vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan de slag gaat met jouw congresvideo.
 

Videoproductie voor internationale congressen

Ik maak regelmatig aftermovies van internationale congressen in opdracht van internationale organisaties. Het helpt bij dit soort videoproducties dat ik een achtergrond heb op het vlak van internationaal recht en het werken met internationale organisaties. Na mijn studie internationaal recht werkte ik voor non profit organisaties in Den Haag op het snijvlak van bedrijfsleven en mensenrechten. Ik merkte dat er vaak een communicatiekloof is tussen enerzijds bedrijven, organisaties en professionals, en anderzijds de mensen die zij willen informeren. In video vond ik een bijzonder krachtig medium om die kloof te overbruggen. Want video is niet alleen een bijzonder effectief marketingmiddel. Het speelt ook een belangrijke rol in het delen van kennis en expertise op een toegankelijke en laagdrempelige wijze.
 

Congresvideo en congresfotografie

Ik werk voor fotografie samen met mijn man Wilmar van Reclamebeeld, waardoor we samen een combinatie van fotografie en video voor een congres kunnen aanbieden.

Dat betekent dat je voor video en congresfotografie maar met 1 contract en 1 briefing te maken krijgt. Bovendien heb je dan 1 vaste contactpersoon die beide activiteiten coördineert. Vraag gerust naar de mogelijkheden voor jullie opdracht. Nieuwsgierig naar het werk van Wilmar?

Bekijk:

 

Ook een congres aftermovie laten maken?

Wil je ook een aftermovie laten maken van je congres en ben je op zoek naar een ervaren videoproductiebedrijf? En ben je nieuwsgierig geraakt naar aanleiding van het bovenstaande voorbeeld? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. Of laat je inspireren door onze andere congresvideo’s!

 

Email: info@tasfilms.nl
Vragen over videoproductie: 06 246 521 61 (Francis)
Vragen over fotografie: 06 515 203 60 (Wilmar)