Logo Logo
  • Home
  • Video portfolio
  • Diensten
    • Videoproductie voor de juridische sector
    • Bedrijfsfilm
    • Evenement video
    • Arbeidsmarktcommunicatie video
    • Testimonial video
    • Promotie video
    • Non-profit sector video
    • Productieproces video
    • Instructievideo
    • Video consultancy
  • Werkwijze
  • Blog
  • Over tasfilms
  • Partners
    • Fotografie
    • Voice overs
  • Contact
  • English
© tasfilms.nl
All Rights Reserved.
Website by: Kirpunt
Francis Camstra 15 juni 2016 in Online videoproductie tags: montage, montage proces, online video, video productie

Hoe werkt het montage proces?

De montage is het moment in de videoproductie waar alles samenkomt tot een film die een verhaal vertelt. Hier lees je hoe de montage in zijn werk gaat.

Selectie van materiaal

Na een filmshoot bekijken we al het gefilmde materiaal en selecteren we de beste takes van elke gefilmde scene. Dit beeldmateriaal wordt vervolgens ingeladen in de montage software voor bewerking.

Vaak filmen we scènes met meerdere camera’s tegelijk, zodat we in de montage verschillende hoeken van dezelfde scène kunnen afwisselen. Dat maakt een video minder statisch en zorgt ervoor dat de video een goed tempo heeft.

Audio en muziek

Op de set werken we met externe audio opnameapparatuur, omdat de kwaliteit daarvan vele malen beter is dan de kwaliteit van het geluid van een microfoon die in de camera zelf is ingebouwd. In de montagefase wordt het extern opgenomen geluid gesynchroniseerd met de beelden en vervolgens bewerkt op kwaliteit.

Ook zetten we de geselecteerde muziek onder de video. Muziek en beelden moeten goed op elkaar aansluiten en dat kan op meerdere manieren. Een overgang tussen beelden kan bijvoorbeeld plaatsvinden op de maat van de muziek en een versnelling in beeld kan worden gecombineerd met een versnelling in de muziek. Dit moet echter niet te voorspelbaar worden voor de kijker, want dat leidt af van de film. Aan ons dus de taak om de muziek en de beelden op een subtiele wijze tot één geheel te brengen.

Grafische elementen

In veel bedrijfsvideo’s is het noodzakelijk om grafische visuals te maken. Denk hierbij aan eenvoudige zaken als titels, grafieken, tekstblokken, opnames van een computer scherm (screencapture), en ondertiteling, maar ook aan complexere grafische effecten als 3d tekst animaties of speciale effecten. We maken de grafische visuals altijd in de huisstijl van de opdrachtgever, zodat het mooi aansluit bij de andere promotie- en communicatiemiddelen.

Kleurbewerking

Kleurbewerking in zijn meest opvallende vorm wordt vaak gebruikt in speelfilms. Een bekend voorbeeld is de film The Matrix, waarin alle scènes van de Matrix wereld een groene tint hebben, en alle scènes in de ‘echte’ wereld een blauwe tint hebben. Een ander voorbeeld tref je bij de Engelse serie Utopia, die gebruik maakt van opvallend heldere en felle kleuren om het surrealistische aspect van het verhaal benadrukken. De kleurstijl van een video kan dus zowel van belang zijn voor het inhoudelijke verhaal, als de algehele stijl en uitstraling van de video.

Kleurbewerking wordt ook gedaan voor bedrijfsfilms, maar dan is het meestal heel subtiel. Bij een bedrijfsvideo moeten de beelden namelijk vooral natuurgetrouw overkomen. Het kan echter voorkomen dat de beelden qua kleurstelling moeten passen bij wat de opdrachtgever met zijn organisatie of boodschap wil uitstralen, of dat het kleurgebruik het verhaal moet ondersteunen.

Tempo

Het tempo van een video wordt voor een groot deel bepaald door de montage en hangt af van wat de opdrachtgever wil uitstralen. Bij een creatief reclamebureau kan het passend zijn dat de beelden snel worden afgewisseld, terwijl het bij de montage van een video voor een academisch instituut juist passend kan zijn dat de video een rustigere uitstraling heeft.

Tijd

Omdat er zoveel bij komt kijken is de montage van een video tijdrovend werk. Hoe meer beeldmateriaal er is geschoten en hoe complexer de montage, hoe meer uren er aan de montage besteed moeten worden.

 

Over de auteur

Francis Camstra

Oprichter en eigenaar van tasfilms

De kracht van een goede video is dat het een verhaal vertelt van een organisatie of merk. Een goede film versterkt het imago van je organisatie en het vertrouwen dat mensen hebben in jouw bedrijf. En dat is precies waar Francis je mee kan helpen.

Neem contact op voor het maken van een pakkende bedrijfsvideo


 
 

 

Leer meer over hoe je video marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf

Vond je dit artikel nuttig en wil je nog meer praktische tips en informatie op het gebied van video marketing? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 4 keer per jaar een mail met de nieuwste content. Uiteraard zal ik jouw e-mailadres nooit met andere partijen delen.


 

 

About the Author: Francis Camstra
De kracht van een goede video is dat het een verhaal vertelt van een organisatie of merk. Een goede film versterkt het imago van je organisatie en het vertrouwen dat mensen hebben in jouw bedrijf. En dat is precies waar Francis je mee kan helpen.
6 tips voor een effectieve bedrijfsvideo
Hoe schrijf je een pakkend script voor jouw online video?

Related Posts

  • Hoe werkt het montage proces?
    15 juni 2016
    De montage is het moment in de videoproductie waar alles samenkomt tot een film die een verhaal …lees meer
  • 6 tips voor een effectieve bedrijfsvideo
    12 april 2017
    Wil je weten wat een bedrijfsvideo effectief maakt? …lees meer
  • Hoe schrijf je een pakkend script voor jouw online video?
    14 juni 2016
    Meestal schrijf ik op basis van het intakegesprek en voorbereidend onderzoek de scripts voor …lees meer

Sorry, the comment form is closed at this time.

Categorieën
  • Arbeidscommunicatie video / werknemer testimonial
  • Bedrijfsvideo
  • behind the scenes
  • Congresvideo
  • Online videoproductie
  • SEO voor video
  • Testimonial video/klantverhaal
  • Video marketing
  • Videomarketing strategie
Recente berichten
  • International Documentary Production: behind the scenes of “Making Migration Safer, More Informed and Better Governed”
  • SEO voor video: praktische tips om de vindbaarheid van je video te verbeteren
  • Een goeddoordachte videomarketing strategie voor congresvideo’s is onmisbaar. Lees hier de vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan de slag gaat met jouw congresvideo.
  • Zo maak je een overtuigende testimonial video
  • Arbeidsmarktcommunicatie video of werknemer testimonial laten maken? Let dan op de volgende do’s en don’ts