Promotiefilm laten maken

Promotiefilm laten maken

Een promotiefilm is de uitgelezen manier om een dienst, product, of campagne in de schijnwerpers te zetten.

Er zijn bedrijven en organisaties die een promotiefilm laten maken om alleen te informeren. Jammer, want daarmee laten ze de grootste kracht van zakelijke video onbenut: de mogelijkheid om op afstand een connectie te maken met de doelgroep.

Een effectieve promotiefilm is niet een bewegende versie van je webpagina of je brochure. Het is ook niet een opsomming van productspecificaties, kenmerken of voordelen. Waar het bij een promotiefilm vooral om gaat, is dat de kijker de sfeer beleeft van wat je doet.

Met een combinatie van een boeiend verhaal, mooie beelden en passende muziek kun je niet alleen vertellen, maar ook laten zien wat je in huis hebt. Na het bekijken van de promotiefilm heeft de doelgroep niet alleen maar informatie. Ze hebben ook een goed en vertrouwd gevoel bij jouw merk.

Dit was het uitgangspunt van een wel heel erg leuke opdracht die tasfilms onlangs kreeg: ik mocht een promotiefilm voor een kinderdagopvang maken.
 

Promotiefilm voor een kinderdagopvang – de briefing

True Colors is een kinderopvang voor kinderen van expats en Nederlandse gezinnen die hun kind in een internationale omgeving willen opvoeden. De opvang is tweetalig en geeft de kinderen een goede basis mee voor een start op de internationale basisschool.

De briefing voor de promotievideo was om de vrolijke, welkome en veilige sfeer van de dagopvang in beeld te brengen. Het internationale karakter, de diversiteit van de dagbestedingen en het buiten zijn, moesten een prominente rol spelen. Het doel van de promotiefilm is om bij de doelgroep een goed, vertrouwd gevoel op te roepen, zodat zij kiezen voor deze kinderopvang.
 

Promotiefilm voor een kinderdagopvang – de aanpak

Zoals bij elke videoproductie, ben ik eerst met de opdrachtgever om de tafel gaan zitten. Want voordat we aan de slag gaan, wil ik een heleboel weten: waarom willen ze een promotiefilm laten maken? Wat is het doel van de promotievideo? Wie is de doelgroep en wat vindt die belangrijk? Wat is de kernboodschap en de call-to-action? Wat moet de video uitstralen? Welk gevoel moet de promotiefilm bij de kijker opwekken? Pas toen we dat goed voor ogen hadden, hebben we de opzet en verhaallijn van de promo bedacht.

Vervolgens gingen we aan de slag met de voorbereidingen: de ouders van de kinderen inlichten en toestemmingen vragen, model-release formulieren laten ondertekenen, shotlists voorbereiden, een planning maken voor het filmen (wie, wat, waar wanneer) en het regelen van alle andere praktische zaken en benodigdheden.

De toestemmingen waren een belangrijk punt van aandacht. We filmen tijdens een ‘gewone’ dag op de opvang, dus er lopen ook kinderen rond die niet beeld mogen komen. Die moesten apart worden gehouden van de film-groep en herkenbaar gemaakt met stickers en hesjes. Mochten ze toch op een onbewaakt ogenblik het beeld in wandelen, dan konden we ze direct herkennen en uit de film-groep halen.
 

Promotiefilm voor een kinderopvang – werken met kinderen

Videoproducties vergen een hoop voorbereiding, maar bij een videoproductie met jonge kinderen komen er allerlei extra factoren bij kijken. De kinderen hebben bijvoorbeeld een vast schema voor wat betreft eten, slapen en activiteiten. Als er van dit schema wordt afgeweken, of als er te veel nieuwe prikkels zijn, dan is de kans groot dat ze humeurig worden. Niet handig, als je een vrolijke sfeer probeert vast te leggen.

Bovendien krijgen de kinderen niet vaak nieuwe volwassenen over de vloer – laat staan mensen die ze achtervolgen met camera’s en allerlei andere vreemde apparatuur. Hoe ze daarop reageren verschilt per kind. In het meest ideale geval besteedt het kind er geen aandacht aan. Maar er zijn ook kinderen die voor de camera gekke bekken trekken, of juist de camera de rug toekeren, of verstijfd de lens in staren. Deze kinderen hebben wat tijd nodig om te wennen, totdat de nieuwigheid en spanning ervan af is.
 

Een flexibele instelling en de bereidheid om te improviseren staan voorop

We hebben van tevoren de 3-jarige James aangewezen als ‘hoofdrolspeler’. Zijn extraverte en zelfverzekerde karaktertje maakt hem relatief makkelijk te filmen. Toch bleef het tot aan het einde toe improviseren. Peuters staan nou eenmaal niet bekend om een lange spanningsboog, geduld en het goed kunnen volgen van instructies. Ze zijn dus niet op dezelfde manier te regisseren als volwassenen. Met een aantal back-up ideeën voor het script en een flexibele instelling, waren we goed voorbereid op eventuele ‘nee’-buien.

Gelukkig maar, want tijdens het filmen kwam het moment dat James even helemaal klaar was met volgen van instructies. Waar hij wel zin in had was tikkertje spelen, dus zijn we met de camera achter hem aangerend. Het shot was niet gepland, maar het leverde wel leuk en sfeervol beeld op. Dat konden we ter plekke in het verhaal passen.

Ook de rol van vriendje Ray was niet van tevoren gepland. Ray was totaal niet onder de indruk van onze aanwezigheid en ging vrolijk en ongestoord spelen met alles wat we voor zijn neus neerzette. Dat maakte hem erg makkelijk te filmen. Op momenten dat James even niet meer wilde, bracht Ray de uitkomst en hebben we hem in het script gezet. Toch had zelfs hij af en toe even zijn momentje niet…

fotografie voor een kinderdagverblijf

Al met al zijn kinderen grappig, nieuwsgierig en fantasierijk. Maar ook onvoorspelbaar, snel verveeld en vaak koppig. Zolang je daar rekening mee houdt, zijn videoproducties met kinderen ontzettend leuk om te doen.
 

Voice-over promovideo

De voice-over is trouwens niet van James zelf, maar van een 6-jarige stemacteur. Hij spreekt onder begeleiding van zijn moeder (ook voice-over actrice) de teksten in. We kunnen in nagenoeg iedere taal en stemleeftijd een geschikte voice-over regelen. Wil je meer weten over video’s met voice-over? Lees: video met voice-over laten maken.
 

Fotografie in combinatie met videoproductie

Voor True Colors hebben we ook de fotografie verzorgd. Net zoals het schieten van een video voor kinderopvang, is fotografie voor kinderdagverblijven een vak apart. Een vak dat goed begrepen wordt door mijn man/collega Wilmar, fotograaf van Reclamebeeld. Wij werken samen voor klanten die naast een promotievideo ook graag fotografie van hun activiteiten willen.

promotiefilm laten maken, promotievideo laten maken, promo laten maken, promotiefilm, promo, videoproductie, videoproductie met kinderenfotografie voor een kinderdagverblijf

fotografie kinderdagopvangfotografie kinderdagopvangfotografie voor kinderdagopvang

Bekijk hier meer voorbeelden van het werk van Wilmar:

 

Ook een promotiefilm laten maken?

Wil je ook een promotiefilm laten maken en ben je op zoek naar een videoproductie bedrijf? En ben je nieuwsgierig geraakt naar aanleiding van het bovenstaande voorbeeld? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. Of laat je inspireren door onze andere promotievideo’s!

Email: info@tasfilms.nl
Vragen over videoproductie: 06 246 521 61 (Francis)
Vragen over fotografie: 06 515 203 60 (Wilmar)

Bekijk meer videos